Instrucțiuni

duminică, 27 aprilie 2014

Echipamente Periferice


      ECHIPAMENTE PERIFERICE
Echipamentele periferice asigură comunicarea dintre om și mașină la intrarea și ieșirea informațiilor din unitatea centrală și stocarea unui volum important de date care pot fi reutilizate ulterior.

De asemenea echipamentele periferice asigură comunicațiile cu alte rețele de calculatoare,Internet. .Ele pot fi clasificate:
-        periferice de intrare (tastatura,scaner-ul, microfoane,mouse-ul);
-        periferice de ieşire (monitorul,imprimanta,boxele );
-        periferice de intrare/ieşire (unitatea hard disc,unitatea floppy disc, unitatea CD-ROM);
-        periferice de comunicaţie.

Echipamentele periferice de intrare

Sunt echipamente al căror rol este de a capta şi colecta informaţii cu scopul de a le supune prelucrărilor necesare de către sistemul electronic de calcul. Cele mai uzuale echipamente periferice de intrare sunt: tastatura calculatorului (keyboard), microfon captator de sunete şi dispozitivele pentru citirea informaţiilor (cititoare, scannere ş.a.m.d.)
1)Tastatura sau keyboard-ul este utilizată pentru introducerea informaţiilor de orice natură (date, programe, comenzi, texte).şi face parte din configuraţia minimă a oricărui calculator.

Tastaturile au evoluat odată cu generaţiile de calculatoare. Ele au prezentat o diversitate foarte mare însă cu timpul au înregistrat o standardizare din punct de vedere al funcţiilor, numărului de taste.

2) MOUSE-ul a fost conceput pentru controlul cursorului pe ecran şi, cu timpul, a trecut din categoria perifericelor opţionale, în categoria celor obligatorii pe măsură ce au fost create interfeţe grafice care-l ajută pe utilizator să se orienteze pe ecran cu ajutorul acestuia .
Mouse-ul se deplasează pe masa de lucru, utilizatorul urmărind pe ecran cursorul ce se va deplasa în acelaşi sens cu mişcarea mâinii. Se pot astfel selecta anumite comenzi, opţiuni, fişiere etc. afişate pe ecran, care pot fi activate printr-un clic sau două clicuri, transmise prin acţionarea butoanelor mouse-ului.
Utilizarea mouse-ului simplifică modul de operare prin tastatură, acesta înlocuind funcţiile mai multor taste cum sunt: tastele de deplasare a cursorului,  tasta ENTER,  tastele  Page Down  şi  Page Up,  precum  şi  orice tastă funcţională (F1-F12) sau alte taste sau opţiuni afişate pe ecran.
Mouse-ul este constituit dintr-o cutiuţă de plastic cu 2-3 butoane deasupra, care este conectată la un port serial al calculatorului. Graţie unui sistem opto-mecanic (cu bilă) sau optic - pur este posibilă cuantificarea deplasărilor sale pe masa de lucru. Cele mai uzuale sunt mouse-ul cu bilă, care transmite mişcarea mâinii unui sistem de cilindrii rotativi care determină o deplasare identică a cursorului pe ecran. Progresul tehnologic al transmisiei în infraroşu a permis şi realizarea de dispozitive mouse fără fir, aşa numitele "wireless mouse" sau "infrared mouse".
3) Scanner-ul poate converti orice imagine de pe hârtie - sau de pe o altă suprafaţă plană - într-o formă electronică acceptată de calculator . Punct cu punct, scannerul poate reproduce fotografii, desene formate din linii şi chiar colaje cu detalii mai fine decât pot fi reproduse de imprimanta cu laser. Mai mult, dacă este instalat pe calculator un program de recunoaştere optică a caracterelor (OCR), textele citite de scanner ca imagini pot fi convertite în fişiere  pentru un procesor texte, o bază de date sau un sistem de editare a publicaţiilor.
Ideea care stă la baza scannerelor este elementară. Acesta detectează diferenţele de strălucire a unei imagini sau a unui obiect, folosind o matrice de senzori. În majoritatea cazurilor, scannerul foloseşte o matrice liniară de asemenea senzori, de obicei dispozitive de cuplaj de sarcină (Charge-Coupled Devices sau CCD, dispozitive care transformă un semnal luminos în semnal electric), de ordinul sutelor pe fiecare inch, întinse pe o bandă îngustă pe toată lăţimea celei mai mari imagini care poate fi scanată.
Acest rând de senzori înregistrează la un moment dat o singură linie îngustă a imaginii. Circuitele din interiorul scannerului citesc unul câte unul fiecare senzor şi creează un şir de date seriale care reprezintă strălucirea fiecărui punct de pe linia de scanare. După ce scannerul a colectat şi a aranjat datele pentru fiecare punct al liniei, senzorii trec la următoarea linie care trebuie citită.
Aproape toate scannerele impun deplasarea mecanică a senzorilor peste imagine, deşi câteva scannere cu rezoluţie mai mică folosesc tehnologii video. Pentru citirea imaginii într-un scanner mecanic, sunt folosite două strategii. Prima dintre acestea cere ca senzorii să se deplaseze peste imaginea originală; a doua deplasează imaginea originală prin faţa unor senzori imobili. În cazul unui scanner video, nu se mişcă nimic, cu excepţia unui fascicol de electroni.
Scannerele cu tambur sau (drum scanners) exemplifică ultima dintre tehnologiile amintite. Aceste scannere funcţionează invers faţă de o imprimantă.

4) Tableta grafică are un mod de utilizare similar cu mouse-ul, însă este mult mai precisă. Se compune dintr-o suprafaţă plată denumită planşetă şi un digitizor, conectat la calculatorul personal. Digitizorul (pointing device) este asemănător mouse-ului şi este numit "puck". El este un dispozitiv indicator cu funcţii similare mouse-ului. Principiul de bază privind funcţionarea tabletei grafice constă în dispunerea în interiorul planşetei a unei reţele de fire fine, perpendiculare care sunt parcurse secvenţial de pulsuri de curent electric foarte rapide. Un electromagnet şi un amplificator amplasate în puck sau stilou vor sesiza aceste pulsuri comunicând calculatorului poziţia curentă.


5) Microfonul este un dispozitiv ce transformă sunetele în semnale electrice. El se conectează la placa de sunet a calculatorului şi este folosit pentru a înregistra diverste sunete pe calculator. De asemenea, este folosit în telefonia pe Internet şi la introducerea verbală a comenzilor.










Echipamente periferice de ieşire

Rolul acestei categorii de echipamente periferice este acela de a genera informaţiile prelucrate de către sistemul de calcul, sub o formă inteligibilă utilizatorului uman. De asemenea, ele asigură afişarea sau tipărirea informaţiilor. într-o formă solicitată. Cele mai utilizate echipamente periferice sunt monitoarele şi imprimantele.
1) Display-ul (monitorul). Numit şi ecran, video-terminal, display video etc, acest periferic reprezintă una dintre componentele de bază ale configuraţiei oricărui calculator personal. Destinaţia sa este aceea de reprezentare a diferitelor elemente informaţionale în format alfanumeric sau grafic prin puncte aprinse pe ecran denumite pixeli. Un pixel are o serie de atribute, cum ar fi: aprins/stins, culoare, clipire (blinking), strălucire etc.


Display-ul  are următoarele caracteristici importante:
-    calitatea grafică a afişării;
-    dimensiunea ecranului, şi dimensiunile imaginii afişate;
-    numărul de culori posibil de afişat pe monitor;

2. Imprimanta reprezintă un element periferic opţional, utilizat pentru obţinerea informaţiilor tipărite pe documente sau hârtie obişnuită. Spre deosebire de alte echipamente periferice, imprimantele sunt fabricate într-o gamă neobişnuit de mare, în diverse tipuri şi de către un mare număr de firme. Diferenţierea se face în funcţie de:




  1. mecanismul de tipărire şi principiul de funcţionare;
  2. calitatea grafică a tipăririi;
  3. dimensiunea liniei tipărite;
  4. viteza de tipărire;
  5. memoria proprie.





3) Boxele
Unul din perifericele importante ale unui calculator este reprezentat de boxe. Boxele
 sunt componente folosite pentru redarea sunetului şi sunt legate la placa de sunet a calculatorului. Calitatea sunetului redat de ele este din ce în ce mai bun odată cu evoluţia tehnologiei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu